Okategoriserade

Vi svarar på Era vanligaste frågor

Varje dag kommer en mängd olika frågor till oss så vi tänkte ta oss en stund och lista dom vanligaste frågorna och svaren. Undrar du också över något? Skriv gärna en kommentar under inlägget.
Stämmer det att Ni är en av de organisationer som har stöd från Postkodlotteriet?
Ja det stämmer, vår projekttid löper under ett år och är slut den 31 mars 2015.
Hur fungerar det när jag skickar ett presentkort till Er för förmedling till familjen jag vill hjälpa?
Alla presentkort registreras hos oss, vi registrerar datum, summa, vart det gäller och vem som ska ha kortet. Det är viktigt att alla presentkort registreras hos oss, inte minst för att vi ska kunna vara säkra på att en familj får den hjälp dom behöver innan vi avslutar men också pga kvittoprocessen. Alla presentkort skickas med ett returkuvert och information om att det tex inte är tillåtet att köpa tobak, alkohol, kosmetika, elektronik mm. Den sökande har sedan 14 dagar på sig att returnera kvittot, kommer det ej i retur eller man köpt saker som inte kan anses fylla ett barns akuta behov så kan man inte söka hos Giving People igen.
Vad krävs för att bli handläggare hos Er?
Alla våra handläggare får en gedigen utbildning samt skriver på ett sekretessavtal och sänder in ett utdrag ur brottsregistret. En stark motivation till att hjälpa andra människor och gott om fritid som man gärna lägger på denna typ av värdefullt ideellt arbete är en gemensam nämnare hos våra fantastiska medarbetare.
Kan jag lämna in kläder och skor etc någonstans?
Nej, vi har inga uppsamlingscentraler. Under 2015 ska vi titta på att arbeta mer med samordnare och ambassadörer för att kunna tillgodose efterfrågan hos givare som inte själva vill lämna över matkassar och kläder. Tills dess kan man enbart överlämna personligen eller skicka per post. Det är en fin upplevelse för båda parter att lämna över personligen, ett viktigt och lärorikt möte som ofta skapar fina minnen hos både sökande och givaren.
Hur arbetar ni för att hjälpen ska hamna rätt?
Våra handläggare jobbar ständigt med förbättrade riktlinjer och regler. Bland annat jobbar vi med Ratsit för företag och vi kan komma att tillämpa hårdare kontroller som tex kreditupplysningar. Vi arbetar väldigt mycket med den individuella tillämpningen. En kraftigt växande målgrupp av sökande är tex ensamstående föräldrar som har inkomst från deltid eller heltidstjänst. Ofta ser vi hur en separation påverkar ekonomin starkt negativt för dessa familjer som går över till att bli ensamhushåll. Hundratusentals hushåll i dag saknar helt marginaler och klarar inte av ens en kortare tid vabb, sjukskrivning eller att något man måste ha som ens bil går sönder. Vi anser detta vara en extremt viktig målgrupp för här kan vi förebygga ekonomisk utsatthet. Många av dessa familjer behöver bara 1-2 insatser för att komma på fötter och återkommer inte sällan som givare själva längre fram. Att förhindra att en familj tvingas att skjuta upp skulder som leder till att man hamnar hos kronofogden eller tex desperat tar ett smslån är en oerhört viktig insats att göra för oss och Er givare. Mer om våra olika målgrupper kan Ni läsa om på vår hemsida. De vanligaste orsakerna att man söker akut hjälp hos oss är just oförutsedda utgifter, väldigt vanligt här är medicin som inte omfattas av högkostnadsskyddet, lägre lön pga sjukdom eller vabb, kostnader kring separationer som att bli lämnad  med för höga boendekostnader etc.
Giving People jobbar inte enbart med akuta insatser, vi har familjer där man arbetar mer långsiktigt och det förebyggande arbetet kommer ta större plats i vår organisation i framtiden.
Jag kan inte hjälpa till med pengar, vad kan jag göra?
I januari kommer vi lansera ett nytt projekt där man kan anmäla sig som stödombud samt att sökande då också kan ansöka om hjälp med olika praktiska saker. Som stödombud kan du tex erbjuda din hjälp att fylla i krångliga blanketter, hjälp att ringa samtal, skjutsa till lågprismarknaden för storhandling, städ, matlagning, göra hushållsbudget, hjälp att söka fonder eller kanske bara ta en fika och låta någon prata av sig. Många av våra sökande har ett extremt litet nätverk runt sig och vi kan förebygga psykiska sjukdomar hos både barn och vuxna genom att ge stöd när en person inte riktigt orkar själv.
Jag vill hjälpa till i Jul, vad kan jag göra?
Vi har hundratals familjer som ber om hjälp över julen, det finns många sätt att hjälpa och vi listar dom här:
Skänka:
Frimärken
Julklappar
Presentkort på tex mat, kläder, bio, leksaker
 
Anmäla sig som julgivare (http://www.givingpeople.se/jul/)
Man kan också lämna engångsdonationer via swish 123 137 65 24 eller vårt bankgiro 516-8851
Presentkort, frimärken, julklappar skickas till:
Giving People
Box 224
46223 Vänersborg
Hur beställer jag Giving People halsbandet och kan jag välja att skänka det till en sökande?
Halsbandet beställer du via denna länken http://www.givingpeople.se/produkt/givingpeople-halsbandet/ och absolut kan du välja att uppge adressen till någon du vill ska få halsbandet.
Vem kan söka hjälp hos Giving People och hur ofta kan man söka?
Barnfamiljer i Sverige med hemmaboende barn upp till 18 år kan söka våra hjälp max 5 grr under ett kalenderår. Vilken typ av hjälp man får beror lite på behovet. Ganska ofta läggs inte ärenden ut i loggen utan förfrågan om man kan hjälpa med en matkasse skickas istället till våra registrerade givare. Vi har idag ca 12.000 registrerade givare som själva uppgett vad dom kan tänkas hjälpa till med, det kan vara allt från mat, begagnade barnkläder till presentkort. Giving people förmedlar aldrig pengar till sökanden. Vill du också anmäla dig? Följ denna länk: http://www.givingpeople.se/bli-givare/
Välkommen med era frågor som ni tycker saknas här,
Linda Hellquist, Generalsekreterare Giving People

3 thoughts on “Vi svarar på Era vanligaste frågor

  1. jess skriver:

    Jag tycker att er organisation är guld men är fruktansvärt upprörd av att sidan merinfo.se ni använder för beslut INTE är en seriös sida! De påstår sig få information från Transportstyrelsen vilket inte stämmer. Jag har idag pratat med en handläggare på Transportstyrelsen om 30 st felaktigt ägda bilar på http://www.merinfo.se. Alla bilar ägs av 2 st personer eller har ägts och sålts vidare. Idag nekade ni en barnfamilj hjälp pga dessa felaktiga uppgifter då personen som ansökt inte äger en enda bil enl Transportstyrelsen utav de 30 bilar han enligt merinfo.se ägde.. De skickar ingen information till varken Christian Nilsson ansv utgivare av sidan eller till merinfo.se.
    Tycker att det är fryktansvärt att ni inte ens var trevliga när den sökande påtalade felet. Letar ni i era register eller bland era sökningar bör ni hitta den berörda annars kan ni kontakta mig för att få dem. Ni har givetvis rätt att neka vem ni vill men då jag sett er som en seriös organisation känns det hemskt att en barnfamilj får lida och bli otrevligt bemötta i sin utsatta situation där de i dagsläget har valet hyra eller blöjor och mat till den ammande mamman. Till det kommer att julklappar som de ville ansöka om får inte pojken på 10 som firar jul för första gången med pappa pga felaktigt hämtad information. Kvinnan på Transportstyrelsen skulle gå vidare från sitt håll och se vad de kan göra för att förhindra fler felaktigheter.
    Mvh Jessica

  2. jeanette jeppsson skriver:

    undrar om man som en medelålders kvinna oförmögen att jobba normalt pga en borttagen hjärntumör,har en möjlighet att få någon form av hjälp? Mitt dilemma är att jag inte har råd att köpa mat/julklappar till mina barn/barnbarn.denna julen kommer att bli precis som dom senaste 0 åren, dåligt med julmat o pynt. mvh jeanette

  3. jeanette jeppsson skriver:

    förlåt det skulle stå 10 år

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *