“My gosh, miljontals tack. Jag har inga ord. Precis hämtat hem tre julklappar. Vilken överraskning! Ni lyckades med allt vi behövde, även en hårfön! Ni är fantastiska!”
Så skriver en mamma efter att ha fått gåvor från Order Nordic i form av elektronik förra julen genom samarbetet med oss på Giving People. “Vi hjälper via Giving People för att vi vill göra konkret skillnad för barnfamiljer som har det tufft. Som företag har vi möjlighet att bidra och vi ser det som en självklarhet att använda den möjligheten på ett meningsfullt sätt. Giving People når fram direkt till dem som behöver hjälp, och att få bidra med produkter som faktiskt underlättar vardagen känns både viktigt och värdefullt.”
Order Nordic är en ledande distributör inom hemelektronik i Norden. Vi pratar med Isabell som arbetar som hållbarhetsansvarig på Order Nordic. “Det innebär att jag driver och utvecklar vårt hållbarhetsarbete, både strategiskt och praktiskt. Jag arbetar bland annat med vårt miljöledningssystem, vår ISO 14001-certifiering, och med att integrera hållbarhet i olika delar av verksamheten. En viktig del av min roll är också att inspirera och engagera kollegor i vårt gemensamma arbete mot en mer hållbar affär.
Själv är jag 34 år gammal och bor i Helsingborg tillsammans med min sambo och vår son på tre år. På fritiden tycker jag om att pyssla i huset, åka på utflykter med familjen, laga mat och umgås med vänner. Jag gillar att lära mig nya saker och trivs när det händer mycket.”
Samarbete ger långsiktiga och hållbara insatser
Order Nordic har hittat sitt sätt att göra skillnad i familjers liv. “Vi tror starkt på att samarbete och engagemang är nyckeln för att göra verklig skillnad för barn och ungdomar som lever i ekonomisk utsatthet. Tillsammans med Giving People kan vi kombinera våra resurser, nätverk och kompetenser för att skapa långsiktiga och hållbara insatser.
Det kan handla om att stötta med grundläggande behov som kläder, teknik och skolmaterial, men också om att erbjuda mentorskapsprogram, utbildning och aktiviteter som stärker självförtroendet hos unga.
Vi vill också lyssna på barnens egna röster och behov för att säkerställa att hjälpen verkligen når fram på rätt sätt. Genom att engagera våra medarbetare och partners i olika initiativ kan vi tillsammans skapa fler möjligheter och öppna dörrar för de som behöver det mest.”
Order Nordic har över 40 års erfarenhet av att vara en trygg och flexibel partner. “Våra kunder väljer oss för vårt breda sortiment, kunskap, personliga service och pålitliga logistik. Dessutom arbetar vi aktivt med hållbarhet, erbjuder cirkulära lösningar som till exempel reservdelar och gör medvetna val i värdekedjan. Vi vill inte bara leverera produkter – vi vill vara en partner som gör skillnad, både för våra kunder och för planeten.”
Sortimentet finns på hemsidan: https://order.se/. Där finns över 6 000 artiklar från mer än 100 varumärken inom kategorier som ljud och bild, telecom, hem och hushåll, personvård och hälsa samt sport och fritid.
Isabells egna favoriter
Bland Order Nordics sortiment tycker Isabell att dessa är de bästa:
- Skaftdammsugare, livet blir så mycket enklare!
- Steamer, perfekt för att snabbt fräscha upp kläder.
- PD-laddare, som snabbt laddar telefonen.
- Värmefilt, min snuttefilt på kontoret.
“Vi säljer primärt till återförsäljare och företag, så för att se priser och kunna lägga beställningar behöver du ett registrerat kundkonto. För slutkonsumenter erbjuder vi försäljning via våra egna varumärken https://champion.se/ och https://c3.se/, där man hittar utvalda produkter inom hemelektronik och hushåll. Har du frågor eller vill ha hjälp att komma igång är du alltid välkommen att kontakta vår fantastiska kundtjänst!”
Julmagi
Barn kanske drömmer om en jul med snö, julklappar och favoriträtten på julbordet. Vi frågar Isabell vad hon drömde om som barn. “Som barn hade jag en hel drös med drömmar! Ena dagen ville jag bli uppfinnare, nästa dag drömde jag om att öppna ett eget café eller att rädda djur från knipor. Jag älskade att bygga kojor i vardagsrummet och ge mig ut på äventyr, ofta bara i fantasin, men alltid med stort allvar.
Det känns fint att få vara med och bidra till att fler barn får känna den där bubblande julmagin – kanske med sina egna kojor, superhjälteplaner eller cafédrömmar. Att få sina önskningar uppfyllda, särskilt kring jul, kan göra stor skillnad, både för barnen och för hela familjen. Det handlar inte bara om gåvan, utan om att känna sig sedd, stöttad och omgiven av omtanke. För många kan det skapa en känsla av hopp och glädje i en tid som annars kan vara tuff. Vi är väldigt tacksamma över att få bidra till det.”
Julönskningar som uppfylls
“Tusen tusen tack fina ni!! Och fina Order Nordic❤️❤️”
Så skriver en mamma som mottagit väldigt speciella julklappar efter att hela familjens hem blev förstört i en vattenläcka. “Att få hjälpa en mamma som drabbats av något så omvälvande som en vattenläcka känns meningsfullt på riktigt. För oss är det en självklarhet att försöka stötta där vi kan – och att höra att det haft betydelse värmer otroligt mycket. Vi hoppas verkligen att det vi kunde bidra med gjorde en liten skillnad i en väldigt tuff situation.”
Andra familjer har bland annat fått plattång, hårfön och ugn. Att ha vitvaror som förenklar matlagning och annat underlättar något otroligt. För en mamma betyder en ny micro att kunna ha energi till sina barn. Så här skriver mamman i ett tackbrev:
“Tror inte någon fattar på riktigt hur mycket en micro betyder för oss På grund av min minimala ork och energi så orkar jag sällan laga mat vid spisen & då kommer micron väl till pass. Vi saknar den som bara attans.
Min dotter kräver inte så mycket egentligen men jag som ensamstående mamma med ett antal sjukdomar och minimal ork vill bara att hon ska ha det bästa. Jag känner mig så dum, oduglig och hjälplös för att jag inte kan ge henne det hon vill och behöver. Det ni gör för oss betyder så otroligt mycket inte bara i jul utan rent generellt för resten av året. Tack!”
Framtidens mässa med inspirerande miljöer bland hyllorna
Order Nordic lager förvandlades under Order Nordic-dagarna 2025 till Framtidens mässa. “Det blev verkligen något utöver det vanliga! Vi ville bjuda in våra kunder, leverantörer och samarbetspartners till vår vardag och visa var vi faktiskt jobbar. Att hålla mässan mitt i lagret gav en unik och genuin känsla, där man verkligen kom nära både produkterna och människorna bakom.
Vi byggde upp inspirerande miljöer mitt bland hyllraderna, och det skapade en riktigt levande och dynamisk upplevelse.
Det var fantastiskt att få möta kunder och samarbetspartners på plats, visa upp vårt sortiment och prata om framtidens trender. Den personliga stämningen och energin i lokalen gjorde dagarna minnesvärda – vi är så glada över den positiva responsen och ser redan fram emot nästa gång!”
Isabell avslutar med att säga hur glada och tacksamma Order Nordic är för alla fina möten de får dela. “Genom samarbeten, mässor och initiativ som Giving People. Att få bidra och göra skillnad tillsammans med andra engagerade aktörer betyder mycket för oss.
Framåt ser vi med stor nyfikenhet på allt spännande som väntar. Tillsammans med våra kunder och partners hoppas vi att det bästa fortfarande ligger framför oss, vi är bara i början!”
Jultävling!
I Helsingborg finns Order Nordics högautomatiserade robotsystem som ännu inte fått något namn. “Den är ju trots allt en viktig kollega som gör ett fantastiskt jobb med att effektivisera våra leveranser.” Vad tycker du roboten ska heta? Skicka dina förslag till info@givingpeople.se så har du chans att vinna två biobiljetter.
Tack Isabell och Order Nordic för att ni skänker dessa fantastiska gåvor som underlättar för barnfamiljerna. Nu ser vi fram emot en till jul med givmildhet och kärlek!